VERINGSETUP

Veringsetup

Introductie

Helaas is er geen boek geschreven waarin staat wat de perfecte vering setup is. Vering setup is individueel afhankelijk van de rijder (rijstijl, voorkeur) en wegomstandigheden die van dag tot dag, of van circuit tot circuit veranderen. Ik kan u alleen wat richtlijnen en basis begrippen aanreiken voor de vering setup van uw motorfiets.

 

Hoofdregel

Algemeen geldt dat de vering van uw motor de banden moet ondersteunen om een zo goed mogelijke grip te kunnen creëeren. Om deze reden speelt de vering een grote rol in bochten, chicanes, onder acceleratie en remmen. In een rechte lijn is de vering in orde wanneer het de hobbels en kuilen kan absorberen zonder instabliteit in het rijwerk te veroorzaken.

 

Veerweg

Een motorfiets zal normaal gesproken niet de gehele veerweg mogen gebruiken. In enkele gevallen zal, zoals bij het nemen van drempels of curbstones, de vering compleet benut worden. Wij noemen dit het aanslaan van de vering. Ook na het landen na een wheely of stoppy kan het voorkomen dat de vering aanslaat. Dit betekent niet direct dat de vering harder gezet moet worden. Wanneer de vering compleet aanslaat op plaatsen waar maximum grip nodig is, kan de band niet de volledige grip bieden die op dat moment nodig is, omdat de band dan gaat werken als een verlengstuk van de veer. En dat is nou juist wat we niet willen! Afstellen van de vering wordt dan noodzakelijk. Tijdens het rijden is het noodzakelijk dat u de vering in de gaten houdt. U kunt dit op gevoel doen, maar een kabelbandje rond de voorvork en de achterspindel doen dit ongemerkt beter. Wanneer u harder gaat rijden of wanneer de belasting op de motor toeneemt, krijgt de vering het harder te verduren, dus zal er aan de vering gewerkt moeten worden. Met droog weer zal een hardere setting mogelijk zijn, tijdens regen het tegenovergestelde. Voordat u de vering gaat verstellen leest u eerst in het handboek waar de instelknoppen van de vering zich bevinden.

 

Tip:

Verander altijd maar 1 instelling zodat u het effect van deze instelling leert kennen. Schrijf elke verandering op zodat, wanneer het rijgedrag van de motor verslechtert, u altijd terug kunt naar de vorige situatie.  

Negatieve veerweg

Wanneer u de motor rechtop houdt kunt u als het goed is de motor nog een klein stukje uit de vering omhoog trekken. Dit noemen we de negatieve veerweg. Deze negatieve veerweg hebben we nodig wanneer we door een kuil rijden. Tijdens het rijden zorgt de negatieve veerweg aan de voorzijde ervoor dat we richting kunnen blijven houden en aan de achterzijde zorgt de negatieve veerweg voor stabiliteit tijdens het aanremmen van de bocht. De wielen zullen op deze manier wegcontact blijven houden, waardoor een stabieler weggedrag ontstaat. De lengte van deze negatieve veerweg is per motortype verschillend.

 

Soort motor  Voorvering Achtervering
onder 500 cc 15-25 mm 5-10 mm
Supersport tot 600 cc 20-30 mm 5-10 mm
Superbike boven 600 cc 20-30 mm 5-10 mm
Tourmotor 25-35 mm 15-25 mm
Offroad 30-50 mm 25-45 mm

 

De negatieve veerweg wordt ingesteld door de veervoorspanning hoger of lager te maken van voorvork en achterschokdemper(s). Bovenstaande tabel toont de negatieve veerweg voor een onbelaste motor.

 

Tip:

Zorg altijd voor een goede balans in de motor. Dat wil zeggen wanneer u op de motor gaat zitten let er dan op dat de voor-  en achterkant gelijkmatig inzakken.

Negatieve veerweg met rijder

De beste manier om de veervoorspanning in te stellen is om te meten hoeveel de motor in de veren zakt met de rijder in rijpositie op de motor. Wanneer de veervoorspanning is ingesteld zoals hiervoor beschreven zonder rijder, kunt u controleren wat de negatieve veerweg is met berijder. Deze negatieve veerweg met rijder moet ongeveer 1/3 van de gehele veerweg bedragen, zowel voor als achter. Dit geldt ook wanneer er een duo en/of bagage mee gaat!

Let op: wanneer tijdens het rijden de veerweg aanslaat zonder dat er over een drempel, curbstone o.i.d. gereden wordt dient een hogere veervoorspanning te worden ingesteld. Anders verliezen de banden hun grip! In sommige gevallen zal het noodzakelijk zijn een hardere veer te monteren.