TRIAL

Trial

Tips en trucs voor het onderhoud
van uw trailmotor

 

 

Onderhoudsproducten

Rotech Support levert een groot aantal hoogwaardige onderhouds-producten voor uw trialmotor. Onderhoudsproducten voor de voorvork en de motor, olie voor mengsmering, speciale kettingspray en een luchtfilter-onderhoudspakket. Producten die het onderhoud aan uw trialmotor vereenvoudigen!

 

Onderhoud van uw motor

Wanneer u geen tijd heeft om zelf het onderhoud aan uw trialmotor uit te voeren, is het mogelijk dit aan Rotech Support uit te besteden. Neem contact met ons op voor prijzen of een afspraak.

Tips en trucs voor het onderhoud
van uw trailmotor

 

 

Onderhouds-producten

Rotech Support levert een groot aantal hoogwaardige onderhouds-producten voor uw trialmotor. Onderhoudsproducten voor de voorvork en de motor, olie voor mengsmering, speciale kettingspray en een luchtfilter-onderhoudspakket. Producten die het onderhoud aan uw trialmotor vereenvoudigen!

 

Onderhoud van uw motor

Wanneer u geen tijd heeft om zelf het onderhoud aan uw trialmotor uit te voeren, is het mogelijk dit aan Rotech Support uit te besteden. Neem contact met ons op voor prijzen of een afspraak.

De voorvork

De voorvork dient op zijn minst ieder jaar, maar beter nog 2 x per jaar, voorzien te worden van nieuwe olie. Hierdoor voorkomt u interne slijtage door vervuilde olie. Deze slijtage treedt op ter hoogte van de geleidebussen, die door het in- en uitveren van de voorvork zeer kleine deeltjes weg polijsten van de binnen- en buitenpoten. Deze deeltjes komen in de vorkolie. Wanneer de olie niet op tijd vervangen wordt zorgt dit voor verhoogde slijtage. Wij adviseren öhlins vorkolie omdat die zeer goede smerende eigenschappen heeft en het vuil als het ware omsluit.
Wanneer u de vorkolie vervangt, zorg dan bij het vullen van de voorvork voor een luchtkamer van 150 mm, gemeten bij volledig ingeveerde vorkpoten zonder veren.

Tip: Door te variëren met de luchtkamer en de veren in de voorvork kunt u de vork op het rijdergewicht aanpassen. Wanneer de voorvork en zijn “doorsteek” past bij uw gewicht en rijstijl zal het draaien en het overwinnen van een obstakel gemakkelijker verlopen!

De motorolie

De motorolie dient minstens ieder jaar vervangen te worden, maar wij adviseren u om dit 4 x of vaker te doen. Vanwege de kleine hoeveelheid olie in uw motorblok, de geregeld hoge temperaturen door het ontbreken van rijwind en het vaak rijden met slippende koppeling, zal de olie sneller verzadigd zijn met vuil, en verbranden door de hoge temperaturen. Door vuil en roetvorming zullen de smerende eigenschappen van de olie snel achteruit lopen.

Tip: Regelmatig olie verversen!

Het luchtfilter

Na iedere stoffige trialrit het luchtfilter uitwassen vormt het behoud van uw motorfiets. Dit uitwassen kan in een emmer met filtersop, het in-oliën in een emmer met filterolie. Een vuil klusje waar aardig wat tijd in gaat zitten.
Door gebruik te maken van twee of meer filters wordt het ene filter gereinigd en het andere gemonteerd. Met een onderhoudsset van K&N gaat dit zeer efficiënt. De set bestaat uit een fles filtercleaner en een fles filterolie.
Het vervuilde filter wordt ingespoten met filtercleaner. Laat dit 10 minuten intrekken. De cleaner lost de filterolie op waardoor het vuil gemakkelijk uit het filter te spoelen is. Ondertussen wordt het schone filter (aan de “vuile zijde”) ingespoten met de filterolie. Vóór het monteren van het schone filter nog even de olie in het filter masseren en klaar is kees.
Hierna het vuile filter uitspoelen en wegleggen om te drogen (niet op de verwarming!). Wanneer het schone filter droog is wordt dit op een schone plaats bewaard, zonder ingespoten te zijn met filterolie, tot de volgende wissel.

Tip: de filterproducten van K&N zijn afbreekbaar en daardoor niet schadelijk voor het milieu!

De ketting

Een ketting is óf meestal een vettige mix van ketting, vet en modder, óf hij is schoon maar zo droog als een noot om vuil geen kans te geven om zich op de ketting te hechten. In beide gevallen geen ideale situatie.
Rotech support heeft hiervoor het middel om uw ketting goed te smeren en toch schoon te houden. PDL dry chain lube, oftewel droge smering, geeft de ketting een goede smering. Het vuil kan zich op de droge film niet hechten. PDL trekt goed tussen de bussen van de ketting, waardoor die langer meegaat.

Tip: Alvorens PDL te gaan gebruiken eerst de ketting vrijmaken van vet en vuil.

De achterschokdemper

Wat voor de voorvork geldt, geldt ook voor de achterschokdemper: minstens 1 keer per jaar een service. Helaas is dit niet zelf uit te voeren en het wordt daarom vaak vergeten. Rotech support heeft de kennis en techniek in huis om schokbrekers van alle merken voor u op de juiste manier te servicen.

Tip: Wanneer u de schokker zelf uit- en inbouwt, zullen de totale kosten lager zijn.

Om de performance van uw rijwielgedeelte op een hoger niveau te tillen kan Rotech support voorvork upgrades en vervangingsschokkers leveren van diverse merken w.o. Öhlins, Wilbers en TRP. Hiermee wordt uw motor op rijdergewicht afgeveerd waardoor uw prestaties zullen verbeteren.

De mengsmering

Voor tweetakt mengsmering adviseert Rotech support Castrol A747. Dit is een synthetische olie speciaal ontwikkeld voor tweetakt wedstrijdmotoren die zorgt voor een perfecte smering onder zware competitie omstandigheden. De aanwezige additieven verhinderen het vastlopen van de zuigers, houden de zuigerveren vrij en voorkomen het vervuilen van de bougie. De verbrandingskarakteristieken van Castrol A747 zorgen ervoor dat er geen roetvorming optreedt, waardoor de uitlaatpoorten zuiver blijven.
Mengverhouding: 2%, 11 gram per liter of specifieke voorschriften van de fabrikant.

Tip: Wanneer in de winter bij temperaturen op of onder het vriespunt de motor afgetankt op de aanhanger naar het trialterrein wordt vervoerd, zal de mengsmering uiteenvallen waardoor de smering van de motor in gevaar komt. Neem mengsmering altijd in de auto mee, hou deze vorstvrij en tank pas op het moment dat u gaat rijden.  Dit geldt uiteraard ook voor de opslag van tweetakt olie en mengsmering. Maak nooit meer aan dan u verbruikt op die dag.

De wielen en banden

Wielen en banden zijn onontbeerlijk. Echter door het vele schoonspuiten zullen de lagers in de wielen op den duur niet goed meer draaien. Ook zal de spaakspanning geregeld nagezien moeten worden. Door dit bij te houden voorkomt u dat de wielen slecht gaan lopen en de spaaknippels vastroesten.
Wanneer de banden aan vervanging toe zijn kan Rotech support deze leveren en monteren.