INGAANDE DEMPING

Ingaande demping

Achtervering

Teveel ingaande demping (ofwel compression demping) veroorzaakt:

  • Het achterwiel gaat glijden of verliest zijn grip tijdens accelereren.
  • Wanneer er een hobbel genomen wordt voelt dit hard en oncomfortabel aan.

 

Te weinig ingaande demping veroorzaakt:

  • Het achterwiel dribbelt zijwaarts tijdens accelereren uit de bocht.
  • De achterkant van de motor zakt te veel in waardoor het voorwiel licht wordt en zijn grip verliest.

Voorvering

Teveel ingaande demping veroorzaakt:

  • Een goed gevoel bij hard aanremmen voor de bocht.
  • Wanneer er een hobbel genomen wordt voelt dit hard en oncomfortabel aan.

 

Te weinig ingaande demping veroorzaakt:

  • Sterk duiken van de voorkant van de motor waardoor de achterband zijn grip verliest.
  • Wanneer de veerweg geheel gebruikt wordt kan de motor over het voorwiel wegglijden.

Voorvering

Teveel ingaande demping veroorzaakt:

  • Een goed gevoel bij hard aanremmen voor de bocht.
  • Wanneer er een hobbel genomen wordt voelt dit hard en oncomfortabel aan.

 

Te weinig ingaande demping veroorzaakt:

  • Sterk duiken van de voorkant van de motor waardoor de achterband zijn grip verliest.
  • Wanneer de veerweg geheel gebruikt wordt kan de motor over het voorwiel wegglijden.

Advies

voor het afstellen van de ingaande demping van de voorvork:
  • De ingaande demping van de voorvork stelt men het best af in combinatie met de hoeveelheid olie in de voorvork.
  • Het olieniveau in de voorvork word niet gemeten in cc’s maar in mm’s luchtkamer bij compleet ingeveerde voorvork zonder de veer.