OLIENIVEAU IN DE VOORVORK

Olieniveau

Kijk eerst in het werkplaatshandboek! De moderne voorvorken van het cartridge-type zijn erg gevoelig voor de hoeveelheid olie in de vork. De lucht in de voorvork werkt als een veer. Elke verandering in het olieniveau zal de voorvork makkelijker of moeilijker doen inveren. De luchtkamer gaat meewerken in het midden van de slag van de voorvork. Tegen het eind van de slag heeft de luchtkamer veel invloed op het al dan niet doorslaan van de vork. De luchtkamer werkt progressief.

 

Wanneer het olieniveau verhoogd wordt:

 

  • Zal de luchtkamer eerder gaan meewerken halverwege de slag van de voorvork. Hierdoor zal de voorvork harder aanvoelen.
  • Geeft een beter gevoel bij het aanremmen. Zeker wanneer er hard geremd wordt, of wanneer er met duo en/of bagage wordt gereden.

Wanneer het olieniveau verlaagd wordt:

 

  • Zal de luchtkamer later gaan meewerken. Hierdoor zal de voorvork zachter aanvoelen.
  • De luchtkamer gaat pas effectief meewerken aan het eind van de slag van de vork.

 

 

Tip:

Vul de vork allereerst met de in het handboek aangegeven oliehoeveelheid.

Wanneer het olieniveau verhoogd wordt:

 

  • Zal de luchtkamer eerder gaan meewerken halverwege de slag van de voorvork. Hierdoor zal de voorvork harder aanvoelen.
  • Geeft een beter gevoel bij het aanremmen. Zeker wanneer er hard geremd wordt, of wanneer er met duo en/of bagage wordt gereden.

Wanneer het olieniveau verlaagd wordt:

 

  • Zal de luchtkamer later gaan meewerken. Hierdoor zal de voorvork zachter aanvoelen.
  • De luchtkamer gaat pas effectief meewerken aan het eind van de slag van de vork.

 

 

Tip:

Vul de vork allereerst met de in het handboek aangegeven oliehoeveelheid.